Athlete’s brain, coachen tijdens de zwangerschap

Athlete’s brain, coachen tijdens de zwangerschap

Wil je zwangere klant niet luisteren naar jouw adviezen? Frustrerend! Misschien heb je te maken met een athlete’s brain. Voor een vrouw met een athlete’s brain is (fanatiek) trainen een groot deel van haar identiteit. Ze heeft een strakke sportroutine en is gewend zichzelf te pushen. Dit geeft haar controle. Tijdens de zwangerschap is ze bang alles te verliezen wat ze heeft opgebouwd. Ze wordt gedwongen de controle meer los te laten en moet wennen aan alle veranderingen in haar lijf. Dit kan spannend zijn en weerstand opleveren. Hoe ga je hier als coach mee om?

Voorlichting geven

Waarschijnlijk ben jij als coach één van de eerste die hoort dat je klant zwanger is. Plan direct een gesprek in. Neem rustig de tijd: Hoe gaat het met haar? Hoe staat ze in de zwangerschap? Wat zijn haar verwachtingen? Je kunt hier al starten met de eerste voorlichting over alle veranderingen in haar lijf, de aandachtspunten en aanpassingen. Maar let op: beperkt je tot de zaken die de komende tijd relevant zijn. De aanpassingen voor het laatste trimester hoef je nu nog niet te delen. Herhaal dit gesprek elke paar weken. Geef ook informatie mee zodat ze zich thuis kan inlezen.

Doelen bijstellen

Tijdens de zwangerschap wil je de doelen bijstellen. Dit is niet het ‘seizoen’ om te werken aan nieuwe PR’s, het aanleren van totaal nieuwe skills of het meedoen aan wedstrijden. Behoud van conditie, kracht en techniek zijn prioriteit. Verstandig trainen tijdens de zwangerschap is investeren in een (klachtenvrij) sportief leven op lange termijn. Daar wil je de nadruk op leggen. De aanpassingen die je maakt zijn: ALLEEN VOOR NU, NIET VOOR ALTIJD Laat je klant nadenken over haar doelen en deze zélf formuleren, zodat jij dit niet oplegt als coach.

Waarom wil je dit blijven doen? 

Ontstaat er discussie over bepaalde oefeningen die jij wil schalen maar je klant graag wil (blijven) doen? Ga dan het gesprek aan. Informeer haar over waarom je bepaalde adviezen geeft. Vraag haar waarom ze deze oefeningen zo graag wil blijven doen: Is ze bang dat ze de skills verliest? Wil ze bewijzen dat ze het nog kan? Wil ze niet buiten de groep vallen? De reden waarom is belangrijk om te weten. Daarna kun je RISK VERSUS REWARD gebruiken. Welke risico’s zijn er? Welk resultaat wil je bereiken? Zijn er veiligere opties? Laat je klant meedenken over alternatieven.

Geef het de tijd

Een zwangerschap duurt 9 maanden en het heeft soms tijd nodig om een beetje landen. Zeker in het begin waarin je fysiek nog niet zoveel ziet is het voor sommige vrouwen allemaal nog wat onwerkelijk. Vertrouw het proces en gun haar de tijd om te wennen aan haar nieuwe lijf en alle veranderingen die er plaatsvinden. Wanneer de buik zichtbaar wordt is alles een stuk tastbaarder en kan haar instelling ook veranderen. Hopelijk staat ze dan wel open voor al jouw goede adviezen en feedback.

Haar lijf, haar keuze

Het kan frustrerend zijn als je vol goede bedoelingen je klant blijft informeren maar ze jouw advies in de wind slaat. In dat geval is het slim om de verantwoordelijkheid volledig bij je klant te leggen. Haar lijf, haar keuzes. Het is aan jou of ze dan nog in jouw gym kan trainen. Denk ook aan andere zwangere vrouwen die wel op een verantwoorde manier bezig zijn. Dit zijn lastige dilemma’s die hopelijk een uitzondering zijn. Wat kan helpen zijn duidelijke richtlijnen voor zwangere vrouwen en nieuwe moeders waar alle coaches zich aan houden.

Wil jij nooit meer onzeker zijn over welke adviezen jij jouw zwangere klanten moet geven? Wil jij goede richtlijnen opstellen voor al je pre- en postnatale klanten?

Binnenkort geef ik weer het GRATIS webinar: 7 do’s and don’ts bij trainen rondom de zwangerschap. Dit is speciaal voor fitness professionals. Check hier de eerstvolgende datum en schrijf je snel in. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *